۰۹۰۰۳۱۳۲۲۹۱​​​​​​​

ساروین شما را به بازدید از هفدهمین نمایشگاه بین المللی طلا و صنایع وابسته اصفهان 1403 دعوت می نماید.

اطلاعات بیشتر

موجودی گیری در طلافروشی
بهینه‌سازی عملیات و افزایش سودآوری​​​​​​​

موجودی گیری یکی از مسائل کلیدی در هر صنعتی است، اما موجودی گیری در صنعت طلا به دلیل ویژگی‌های خاص این فلز گران بها، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.
در این مقاله، به اهمیت موجودی گیری در طلافروشی، روش‌های موجودی گیری مورد استفاده و نکات کلیدی برای بهینه‌سازی موجودی در این صنعت می‌پردازیم.



​​​​​​​


1. اهمیت موجودی گیری در طلافروشی

   - کاهش ریسک:
     صنعت طلا به دلیل نوسانات قیمتی و تغییرات سیاسی و اقتصادی بسیار حساس است. موجودی گیری موجب می‌شود که کسب و کارهای طلافروشی به ریسک ناشی از نوسانات قیمتی کاهش دهند و بازدهی خود را بهبود بخشند.
   
   -تضمین خدمات به مشتری:
     موجودی گیری به کسب و کارهای طلافروشی امکان می‌دهد تا همیشه توانایی تأمین نیازهای مشتریان خود را داشته باشند و بدین ترتیب سطح خدمات به مشتری را حفظ کنند.
   
   - افزایش سودآوری:
     با بهینه‌سازی موجودی و کاهش هزینه‌های نگهداری و مدیریت، کسب و کارهای طلافروشی می‌توانند سودآوری خود را افزایش دهند و عملکرد مالی بهتری داشته باشند.


۲. روش‌های موجودی گیری در طلافروشی

 -موجودی گیری در طلافروشی به روش سنتی:
در این روش هر گالری طلا یا بنکداری طلا با توجه به حجم کاری و ظریفت نیروی انسانی خود در بازه های زمانی مشخص اقدام به شمارش و موجودی گیری می کند، در این روش میزان حجم کار موجود و تعداد نیروی انسانی بسیار در سرعت انجام کار دخیل می باشد و بصورت میانگین از 1 روز تا 1 ماه برای موجودی گیری و استخراج داده های آماری موجودی، بصورت وزنی و عددی زمان لازم است، لازم به ذکر است در این روش احتمال خطای انسانی وجود دارد و داده ها به صورت دقیق به دست نمی آید.
در این روش پس از به دست آوردن داده های آماری موجودی، بصورت وزنی و عددی از دو مدل زیر استفاده می شود:

   - مدل EOQ (ترتیب اقتصادی):
     این مدل برای تعیین مقدار بهینه سفارش طلا بر اساس هزینه‌های سفارش و هزینه های نگهداری استفاده می‌شود. با استفاده از این مدل، می‌توان کاهش هزینه‌های موجودی را دنبال کرد و سودآوری را بهبود بخشید.
   - مدل JIT (تولید در لحظه):
     در این مدل، کسب و کارهای طلافروشی سعی می‌کنند تا موجودی طلا را به حداقل کاهش داده و سفارشات را به موقع و بر اساس نیاز مشتریان تأمین کنند. این رویکرد به کاهش هزینه‌های نگهداری و ریسک مربوط به نوسانات قیمتی کمک می‌کند.

 -موجودی گیری در طلافروشی به روش مدرن: 

  -
موجودی گیری در طلافروشی به روش مدرن:
     با استفاده از سخت افزارها و نرم افزارهای توسعه یافته در قرن جدید موجودی گیری در گالری ها و بنکداری های طلا و جواهر همانند سایر صنایع سهولت و تسریع یافته و استفاده از نیروی انسانی را به حداقل رسانده است.
با کمک این سخت افزارها و نرم‌افزارهای تجاری می‌توان مدیریت موجودی را بهینه نمود و نیازهای مشتریان را پیش بینی نمود.
به کمک این فناوری‌ها، می‌توان بهینه‌سازی فرآیندها و کاهش خطاها را دنبال کرد. 
فناوری RFID یکی از قدرتمندترین و دقیق ترین روش هایی است که امروزه به کمک ویترین دارها و بنکداری ها آمده است تا با صرف کمترین نیروی انسانی (1نفر) و حداقل زمان ممکن (20 الی 30 دقیقه) در لحظه موجودی گیری نمایند و با کمک نرم افزار اختصاصی حسابداری طلا داده های به دست آمده را تحلیل نمایند.




​​​​​​​


۳. نکات کلیدی برای بهینه‌سازی موجودی در طلافروشی
   - تحلیل دقیق نیازهای مشتریان:
     فهم دقیق از نیازها و ترجیحات مشتریان می‌تواند مدیریت موجودی کارآمدی را به همراه داشته باشد.
   
   - پیش‌بینی نوسانات قیمتی:
     تحلیل نوسانات قیمتی و شناخت دقیق از روند بازار می‌تواند به بهترین زمان برای خرید و فروش طلا کمک کند.
   
   - ارتباط فعال با تأمین‌کنندگان:
     برقراری ارتباط مستمر با تأمین‌کنندگان و تبادل اطلاعات به مدیریت بهتر موجودی کمک می‌کند.
   
   - آموزش کارکنان:
     آموزش کارکنان در زمینه مدیریت موجودی و استفاده از سیستم‌های نرم‌افزاری می‌تواند به بهبود فرآیندها کمک کند.


نتیجه‌گیری
موجودی گیری در طلافروشی اهمیت بسیاری دارد و با توجه به ویژگی‌های خاص صنعت طلا، بهینه‌سازی موجودی می‌تواند به بهبود عملکرد مالی و افزایش سودآوری کمک کند. با استفاده از روش‌های مناسب موجودی گیری و رعایت نکات کلیدی، کسب و کارهای طلافروشی می‌توانند به رقابتی‌تر شدن در بازار و دستیابی به موفقیت بیشتری دست یابند
.
​​​​​​​​​​​​​​

درباره موجودی گیری طلا به روش  RFID بیشتر بخوانید.

موجودی گیری طلا- RFID- طلا
موجودی گیری طلا- RFID- طلا

ساروین گلد، ارائه دهنده راهکارهای هوشمندسازی گالری های طلا و جواهر با استفاده از فناوری RFID و روش های نوین هوشمندسازی توسط افراد متخصص حوزه های الکترونیک، کامپیوتر، هوش مصنوعی و... می باشد.

گالری هوشمند طلا و جواهر، اصطلاحی است که از هوشمندسازی فروشگاه، کارگاه یا بنکداری‌های طلا، با استفاده از تکنولوژی‌های جدید از جمله RFID حاصل می‌شود.
با هوشمندسازی کسب و کار خود در صنف طلا و جواهر و تبدیل مدیریت فروشگاهتان به مدیریت هوشمند، سریع و آسان موجودی گیری کنید، امنیت بیشتری برقرار نمایید، فاکتورها را با سرعت و دقت بیشتری صادر کنید و از اطلاعات لحظه ای قطعات طلا و جواهر در فروشگاه یا کارگاه تان آگاهی داشته باشید.​​​​​​​

ارتباط با ساروین